Hvordan passes troldhassel?

Mig og min kone har købt en troldhassel, men har ikke fået at vide, hvordan den ideelt passes. Hvilken jord skal den stå i, hvornår blomstrer den, må den stå i fuld sol, osv.?

Kan I hjælpe os med det?

PS. Det er en Corylus avellana ‘Contorta’

Med venlig hilsen
Claus Petersen, juni 2002

Svar

Som I selv skriver, er troldhasselens botaniske navn Corylus avellana ‘Contorta’, dvs. det er en sort af den almindelige, vildtvoksende hassel, Corylus avellana, som findes overalt i vore lyse skove og hegn.

Lignende forhold vil den også gerne have, når vi har den i haven. Dvs. den skal stå i en god, fugtbevarende jord, men kan både stå i sol og halvskygge. Hassel blomstrer i det tidligste forår før løvspring. Hanblomsterne sidder i lange, hængende rakler, mens hunblomsterne er samlet i stande, som ligner små knopper, hvor der i blomstringstiden stikker røde griffelgrene ud i toppen. I modsætning til den almindelige hassel bliver troldhassel ikke ret høj, kun 2–3 m.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan passes troldhassel?