Hvornår skal nerie beskæres?

Jeg har fået to flotte nerier i sidste år, som har klaret vinteren godt uden at tabe blade. De er ca. en halv meter høje. Hvornår og hvor langt ned skal de beskæres?

Med venlig hilsen
Heike Ebermann, april 2005

Svar

Nerie kan skæres tilbage, så meget man nænner, gerne ned i 20 cms højde. Det er bedst i marts. Skærer man nerie tilbage i marts, blomstrer den i august. Skærer man ikke nerie tilbage, vil den blomstrer i maj–juni.

Måske det er en god idé at vente med at skære dine planter tilbage til næste år i marts måned. Efter at du har skåret dem tilbage, vil nye skud vise sig i marts–april. Så er det tid til ompotning, og kort tid efter begynder du at gøde planterne.

Vælger du at vente med at skære planterne tilbage til næste år, skal du i stedet begynde at gøde dine planter nu. Du vil så forhåbentlig få flotte blomster i maj–juni i år.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår skal nerie beskæres?