Hvad sker der hvis man ikke slår sin græsplæne?

Efter at være kommet hjem fra ferie, og med maveskubberen mere har »flået græs« end »slået græs«, har jeg tænkt på, hvad der ville ske, hvis man bare lader stå til. Hvordan ser græsset ud til foråret? Vil det visne ned, så man kan starte på en frisk, eller skubber man bare problemet (eller andre problemer) foran sig?

Med venlig hilsen
Maria Poulsen, august 2002

Svar

Et interessant spørgsmål, som mange sikkert har tumlet med i deres stille sind! Det kontante svar er, at græsset vil løbe op og sætte frø. De frøbærende stængler vil blive seje og meget holdbare, så de vil stå tilbage til næste forår. Imens er plænegræsserne blevet et landskab af totter og nedliggende, delvist rådden top. Ind imellem vil mælkebøtter, tidsler og padderokker skyde til vejrs og samle rigtigt megen oplagsnæring. Og endelig vil der sikkert være en del kirsebær, tjørn, vildrose, røn og ahorn som spirer frem. Med andre ord: plænen vil være nået et langt skridt hen i successionen mod gendannelse af den løvskov, som er den naturlige landskabstype her i landet. Men er det monstro det, du vil?

Græsplænen er et gennemført kunstigt plantesamfund, som kun kan opretholdes ved konstant pleje: klipning, kantstikning, topdressing, ukrudtsbekæmpelse og eventuelt også vanding.

I den konkrete situation kan følgende råd måske hjælpe dig:

  • Vent med at gøde og vande plænen, indtil du kommer hjem fra ferie, men riv omhyggeligt alt mos væk.
  • Slå plænen tæt (f.eks. i 4,5 cm højde) i de sidste par uger før afrejsen.
  • Stil klipperen til den allerstørste højde, når du klipper plænen den første gang efter ferien, og riv det afklippede væk.
  • Klip ned til 4,5 cm højde den 2. gang, du klipper efter ferien.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad sker der hvis man ikke slår sin græsplæne?