Hvordan høster jeg valmuefrø?

Valmuerne står lige nu flot og danner frøkapsler i min have. Jeg vil gerne bytte frø med mine venner/naboer og også selv så modtagne frø til næste år. Hvordan og hvornår gør man disse ting bedst?

Med venlig hilsen
L. Simonsen, august 2002

Svar

Valmuer er hurtige til at tørre, og gode til at eftermodne i en skål eller åben papirspose. De er også gode til pludselig at have åbnet frøhusene og smidt frøene selv, så pluk inden de gør det, og lad dem eftertørre inde i huset. De har allesammen meget små frø, så det duer ikke at lægge frøhovederne i en kurv. Så smutter frøene igennem, når de kommer ud.

Hvis du kun har en sort valmuer, og langt til naboer og vilde planter af samme familie, kan du regne med at afkommet bliver som forældrene. Ellers ikke. Så hvis du for eksempel har haft flere forskellige slags opiumsvalmuer, kan du være sikker på, at de har krydset. Det betyder, at der kommer noget temmelig rodet ud af næste såning, men måske også noget ekstra spændende.

Selv har jeg netop med opiumsvalmuerne, Papaver somnifera, for mange år siden udsøgt mig min favorit. En mørk, blåviolet, enkeltblomstrende. For at kunne regne med, at det er den, der kommer, bliver enhver anden, der måtte dukke op fra jeg ved ikke hvor, luget væk i samme øjeblik, jeg kan se farven.

Er det Papaver rhoeas, du har, kan de blande sig med den almindelige, røde kornvalmue.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan høster jeg valmuefrø?