Hvordan passes engletrompet?

Vi har fået en trompetblomst i sølvbryllupsgave, men vi vil gerne vide hvor vi skal placere denne (ude eller inde, sol eller læ). Vi har en stor vinterhave. Hvordan skal den passes mht. gødning, beskæring osv.? Planten er ca. 1 meter høj og der er ca. 15 knopper i den.

Med venlig hilsen
Chris Godskesen, august 2002

Svar

Jeg går ud fra, at du mener engletrompet, tidligere Datura, nu sat i familien Brugmansia. Det er et lille træ med ca. 20 cm lange, duftende blomster.

Den vil gerne have masser af sol. Helst gødes hver uge sommeren igennem og aldrig tørre ud. Find et beskyttet hjørne på terrassen, eller lad den stå i vinterhaven hele tiden. Den vil gerne overvintre ved en 8–10 grader, og om vinteren skal den holdes til den tørre side, uden at tørre helt ud, og ikke gødes. I lader den selvfølgelig overvintre i vinterhaven, og så vil den nok indstille sig på de forhold, der er.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan passes engletrompet?