Kan hortensia plantes i potter på et ikke særligt solrigt sted?

Kan hortensia klare et liv i store krukker placeret i læ, men vendt nordøst, således at planterne vil få sol fra solopgang til ca. 10.30? Eller er der evt. andre (gerne blomstrende buske) udover buksbom der kan?

Med venlig hilsen
Trine Petersen, august 2002

Svar

Man kan godt have hortensia i store krukker, men problemet er ofte at de tørrer ud. Det skyldes, at man planter i spagnum, som kan være vanskelig at vande op hvis først den er tør. Vil man undgå dette, kan man blande ler og/eller en god humusrig havejord i plantejorden. Det vil hjælpe med til at holde på fugten. Man kan desuden dække overfladen med barkflis, for at hindre fordampning.

De fleste hortensia klarer sig bedst i sol til halvskygge, men hvis der er skygge fra 10.30 er det lige i underkanten, men er der ikke er fuld skygge, er det forsøget værd. De fleste blomstrende buske vil gerne have lidt mere sol end du kan tilbyde, og næsten alle vil blive mindre blomsterrige og ikke udvikle sig optimalt. Af stedsegrønne kan du ud over buksbom prøve med kristtorn – f. eks. Ilex crenata ‘Convexa’ eller træagtig vedbend, Hedera helix ‘Arborescens’.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan hortensia plantes i potter på et ikke særligt solrigt sted?