Hvad er det for en pæn blomst i forhaven?

Vi er flyttet i hus, og skal nu til at lære alle blomsterne i haven at kende. Jeg har via alskens blomsterbøger forsøgt at finde ud af, hvad der er for en pæn hvid blomst vi har i forhaven. Kan I hjælpe mig? Jeg vedlægger billede.

Lancetbladet ærenpris

Lancenbladet ærenpris i forhaven. Foto: Charlotte Helmig

Lancetbladet ærenpris

De lys blå blomster har lidt mørkere tegninger. Foto: Charlotte Helmig

Med venlig hilsen
Charlotte Helmig, juni 2006

Svar

Til lykke med både huset og haven og den smukke blomst.

Det er en ærenpris – nærmere bestemt en ensianbladet ærenpris, Veronica gentianoides. Det ses af de lancetformede blade, som dels danner en roset nede ved jorden, dels sidder op af stængelen. De er faktisk ikke hvide, men meget lyst blå, hvilket også kan ses på dine billeder. Aksene med blomster kan blive 20 cm lange og planten er 40–60 cm høj. Den spreder sig med udløbere og bør deles med års mellemrum. Den foretrækker ret fugtig jord, som er humus- og næringsrig, og den trives i sol til halvskygge. Den blomstrer ret kort tid her i maj–juni.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er det for en pæn blomst i forhaven?