Skal astilbe have sol eller halvskygge?

Skal astilbe have sol eller halvskygge og hvornår klarer de bedst en omplantning? Nogle bøger siger forår og sol, andre efterår og skygge osv. Jeg har en i krukke, som er stor og flot og som jeg godt kunne tænke mig at placere i et lidt fugtigt (det er bøgerne dog enige om!) halvskygget hjørne her i efteråret. Kan jeg det, og hvor meget kan jeg evt. dele planten?

Med venlig hilsen
Trine Petersen, september 2002

Svar

Astilbe trives på steder hvor der er halvskygge eller sol med vandrende skygge. Slægten astilbe trives bedst i en fugtighedsbevarende jord. Er de plantet en krukke, skal der blandes ler eller humusjord i jorden for at holde på fugten. Astilbe deles bedst om foråret, men også om efteråret. De kan deles i meget små stykker, men de tager så naturligvis længere tid om at blive en kraftig plante igen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal astilbe have sol eller halvskygge?