Kan jeg stiklingeformere syrisk rose?

Hej med jer. Min svoger har et meget flot træ, han kalder den en »Have Isbiskus«. Den er med blå blomster og ca. 2 til 3 meter høj og utrolig flot. Nu har jeg fået en gren af ham og den har jeg sat i en flaske med vand. Jeg skifter vandet hver anden dag. Tror i at jeg får noget ud af det? Jeg havde tænkt mig, at når den har sat rødder, vil jeg sætte den i en stor potte og vente til næste forår med at sætte den i haven.

Med venlig hilsen
Leif M.Sørensen, september 2002

Svar

Planten må være Hibiskus syriacus, syrisk rose. Det er da forsøget værd at få den til at danne rod, selv om forår og sommer normalt er den bedste tid til stiklingeformering. Det vil være en god ide at trække en plastpose med et par huller ned over som »hætte« og samtidig fjerne de største blade, så fordampningen og dermed vandbehovet nedsættes. Det er fint at skifte vandet, så mikroorganismer holdes i ave.

Vinteropbevaringen kan fint ske i en potte, der anbringes et køligt, lyst sted vinteren over, idet planten specielt som ung kan være noget frostfølsom. I princippet kan opbevaringen ske udendørs, så længe planten ikke udsættes for nattefrost. Jorden bør holdes fugtig, men ikke for våd.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg stiklingeformere syrisk rose?