Kan mine sommerplanter vinteropbevares i trægarage?

Jeg er flyttet og mangler nu min udestue til opbevaring af mine planter i vinter. Der drejer sig om nogle fuchsia, et kartoffeltræ, en trompetblomst, en brasiliansk purpurblomst, et granatæbletræ og en del krydderurter og pelargonier. Det er alle meget gamle planter. Kan de stå i en trægarage – med lysplader – pakket ind i vintermåtter og halm eller er der bedre forslag?

Med venlig hilsen
Cleo Cramer, oktober 2006

Svar

Der er to forhold, som skal opfyldes ved vinteropbevaring: temperatur og lys. Om der er nok lys med de omtalte lysplader, må du selv vurdere. Fuchsia taber dog bladene og behøver ikke så meget lys. Jeg opbevarer rosmarin i en garage med klare loftsplader, og det går godt. Noget helt andet er temperaturen. De fleste af de planter, som ikke kan tåle frost, vil i virkeligheden helst have 5–10° varme vinteren igennem, men kan som regel overleve, hvis bare de ikke udsættes for frost. Jeg kender ikke alle de nævnte planters varmekrav. Indpakning giver ikke varme i sig selv – bortset fra den varme, som kommer nede fra jorden, og den vil være ret begrænset, inden den når op i plantehøjde, hvis først vi får virkelig vinter. Med mindre garagen er isoleret og har væg til fælles med et opvarmet hus, vil der antagelig blive frostvejr i kortere eller længere tid i vinterens løb.

Den mest sikre og dyreste løsning er at betale sig fra vinteropbevaring i et plantehotel eller et lokalt gartneri, som tilbyder denne service. Du kan finde tilbud om vinteropbevaring i forhandlerguiden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan mine sommerplanter vinteropbevares i trægarage?