Hvordan formerer jeg en hybenbusk?

Jeg har ved kirken fundet den allerflotteste hybenbusk med dobbelte roser, så vil jeg høre, om man kan så frø fra den eller hvordan man kan få et eksemplar.

Med venlig hilsen
Ingrid Lundsteen, september 2002

Svar

En hybenbusk er i princippet blot betegnelsen for en frugtbærende rose. Da der findes hundredevis af sorter og hybrider kan det være svært umiddelbart at forudsige, om der her er tale om en art eller en hybrid, samt om den vokser på egen rod eller ikke. Gør den det, er almindelig stiklingeformering mulig. Er der tale om en podet plante, må der okuleres på en anden rose, der er genetisk forenelig med den du er interesseret i. Frøformering vil muligvis føre til et andet resultat end moderbusken, det afhænger af, hvilken sort, der har leveret pollen til frugtdannelsen. Prøv i første omgang at lave en almindelig stikling og se hvad der sker, når blomstring indtræffer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan formerer jeg en hybenbusk?