Hvordan flytter jeg bonderoser og forårsløg med i januar?

Jeg har mange forårsblomstrende løg i min nuværende have, som det har taget mange år at opbygge. Jeg vil gerne tage nogle med mig, når jeg skal flytte til januar næste år. Men hvordan sikrer jeg mig, at de kan komme med, uden at de tager skade.

Ligeledes har jeg en del meget gamle bonderoser, som jeg gerne vil beholde. Skal de graves op i efteråret? Jeg har ikke nogen kælder eller drivhus.

Haven har altid været mit et og alt, men jeg magter af helbredsmæssige grunde ikke at passe den mere, så derfor betyder det meget at kunne tage de »gamle venner« med. Til en anden grund, der kun er i frimærkestørrelse. Hvordan og hvad kan jeg gøre, så de overlever næste vinter?

Med venlig hilsen
Birgit Christiansen, februar 2007

Svar

Det lyder som en god ide at tage de gode gamle blomstervenner med til den ny lille have. Og ingen af de nævnte arter er jo specielt følsomme over for vinterens kulde.

De kan placeres i potter vinteren igennen, men det er vigtigt, at potterne slås ned i jorden. Det er en god ide at fore hullerne til potterne med noget materiale, f.eks. halm, så du er sikker på, at du kan få potterne op og med dig, hvis det skulle være frostvejr på det tidspunkt, hvor du skal flytte. Ved frostvejr er det en god ide at dække jorden med halm af samme årsag og som frostbeskyttelse. Hvis det er frost, når du flytter, så du ikke kan få potterne slået ned i jorden i den ny have, så sæt dem inde ved husmuren og beskyt potteklumpen så godt som muligt med halm eller andet isolerende materiale. Det kunne være vissent løv, som du kan samle i plastsække i efteråret.

Du kan ved nedvisning af blomsterløgene i maj–juni tage de fleste arter af forårsløg op og tørre dem. I september lægges de i potter, som anbringes i jorden. En art som hundetand bør dog ikke tørres, men plantes i potte med det samme.

Med hensyn til flytning af bonderoser, så læs Camilla Plums gode erfaringer med at flytte pæoner i artiklen Pæontid i haven, og Jens Thejsens svar på spørgsmålet Er pæoner vinterhårdføre? Det er bedst at flytte dem i august til september. Så plant dem i potter med højst 3–4 cm jord over knoldene og sæt potterne ned i jorden vinteren over.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan flytter jeg bonderoser og forårsløg med i januar?