Hvad gør jeg, når jeg er nødt til at beskære mine roser i september/oktober?

Vi skal have stillads op i ejendommen. Derfor skal de store roser skæres ned her i september/oktober. Men hvor langt ned skal vi beskære dem. De er i øjeblikket 2–3 meter høje. Jeg ved godt det er bedst at vente til april, men det er ikke muligt. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Irene Borreskov, september 2002

Svar

Forhåbentlig bliver det oktober og ikke september, for en nedskæring lige nu vil med stor sandsynlighed kalde nye skud frem i løbet af efteråret. De når ikke at modne ordentligt af før vinteren og fryser væk inden foråret. Som det er, må I gøre det så godt som muligt. Skær roserne tilbage, som I ville have gjort i april, og beskyt dem godt under byggearbejdet. Bagefter må I sørge for, at roserne holdes godt dækket med granris gennem hele vinteren og indtil den værste nattefrost er overstået. Til den tid kan I så bedømme skaderne, fjerne det døde og syge, og eventuelt rette op på formen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad gør jeg, når jeg er nødt til at beskære mine roser i september/oktober?