Hvordan børnesikrer vi vandbassinet uden at hegne det ind?

Vi har et vandbassin i haven på ca. 1,5 × 1,5 m med guldfisk og diverse vandplanter. Vi er trætte af at have det indhegnet (af hensyn til vores barnebarn). Vi har læst i bøger om vand i haven, at den bedste beskyttelse er et net under vandet, men nærmere beskrivelse kan vi ikke finde. Kan fisk og planter tåle rust og hvordan laves et sådant net sikkert for børn? Eller har I en helt anden ide?

Med venlig hilsen
Solveig Vegener, marts 2002

Svar

Små børn, som falder forover, kan ikke selv rejse sig, og kan derfor drukne på selv lavt vand. Lidt større børn, der ville drukne i et bassin med ½ til 1 m vand vil blive reddet af et net.

Man kan se et net over et vandhul i den danske afdeling i Botanisk Have. Nettet ligger lige under vandoverfladen og er, så vidt man kan se, et jernnet med ca. 10 × 10 cm store huller. Nettet har den fordel, at det også beskytter mod hejrer. Men det er spørgsmålet, om ikke indhegningen er lige så pæn som nettet, der ikke er usynligt. Om guldfisk og planter kan tåle jernet, kan vi ikke garantere for. Spørg leverandøren af vandplanter og guldfisk, som er ekspert på området.

Hvis der er flere børnebørn i vente, skal I måske overveje at fylde det op og lave et sumpbed, indtil børnebørnene bliver store nok til et vandbassin. Så kunne både forældre og bedsteforældre slappe af og nyde havelivet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan børnesikrer vi vandbassinet uden at hegne det ind?