Findes der svampemidler til at bekæmpe visnesyge hos klematis?

Til det allerede stillede spørgsmål om, hvorfor en klematis pludselig visner, vil jeg blot spørge, om der ikke findes et middel til at vande med. Jeg har spurgt flere planteskoler om årsagen til visne klematiser, og nogle siger visnesyge, altså et svampeangreb. I min klematisbog er der nævnt nogle svampemidler, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget i plantecentrene. De siger, at det har de ikke.

Har I et godt råd, eller skal jeg mon sætte min lid til, at det ikke er et svampeangreb, men måske for meget vind omkring mine planter?

Med venlig hilsen
Birgit Dannemand Larsen, september 2002

Svar

Det må stærkt frarådes at vande svampemidler ned. Dels fortaber virkningen sig meget snart, og dels dræber midlet (mens det endnu virker) alle de nyttige svampe, der beskytter rødderne mod de aggressive. Derfor kan nedvanding af svampemiddel faktisk gøre problemerne større og ikke mindre.

I stedet kan man med fordel give sine planter en topdressing bestående af lige dele filtergrus og harpet kompost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Findes der svampemidler til at bekæmpe visnesyge hos klematis?