Hvordan vinterdækker jeg min gunnera?

Nu det er blevet en anelse koldt om natten, skal man så skære bladene af gunneraen, for at kunne dække den ned med halm og flamingokasser?

Med venlig hilsen
Bodil Jørgensen, september 2002

Svar

Gunnera, som på dansk hedder mammutblad, stammer fra Sydamerika og tåler rigtignok ikke vores vinter. Når vi over en længere periode har haft en temperatur på under 10–12 grader, kan man begynde at dække planten. Lad endelig hele planten blive, da stængler og de visne blade er en del af beskyttelsen. Den bedste vinterdækning er med blade fra f.eks. eg og bøg, det giver et dække, som er mindre kompakt end halmdække. Har man ikke blade nok, kan der naturligvis bruges løs halm, og det hele kan så dækkes med et tæppe eller kraftig fiberdug. Det er meget vigtigt at vinterdækket ikke er for kompakt, da det kan betyde at der kommer råd i planten. Når vinterdækningen skal fjernes skal det gøres gradvist, så planten lidt efter lidt tilpasses udeklimaet.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan vinterdækker jeg min gunnera?