Skal græsplænen gødes om efteråret?

Jeg er lige blevet ansat som graver på den lokale kirkegård. Vi har en del græsplæner. Da jeg gerne vil have, at de er grønne osv., vil jeg bare gerne have be- eller afkræftet et spørgsmål. En person har fortalt mig, at det skulle være godt at gøde græsplænen om efteråret. Kan det være rigtigt?

Med venlig hilsen
Martin Hansen, september 2002

Svar

Det er en gammel vane blandt gartnere, at man skal give plænen »noget at leve af« til vinteren. At vanen er gammel gør den imidlertid ikke mere rigtig. Sandheden er, at plænegræs – ligesom alle andre slags planter – går i vinterdvale i løbet af efteråret, og når jordbundens temperatur synker under +5°, standser deres rodaktivitet. Gødningen er derfor i bedste fald spildt, og i værste fald bidrager den til at fastholde græsserne i en kunstigt forlænget vækstperiode, indtil det er for sent med vinteskader til følge.

Regn med, at gødskning i reglen skal afsluttes i august. Man kan dog eventuelt give et tilskud af kali hen mod den 1. september, for det gavner græsplanternes afmodning hen mod vinteren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal græsplænen gødes om efteråret?