Hvordan laver man det bedste sædskifte?

Jeg har læst artiklerne om sædskifte på Havenyt.dk, men jeg mangler en mere konkret plan. Har også kigget i den selvforsynende have af John Seymore, men jeg kunne godt tænke mig en mere præcis og updated vejledning til det bedste sædskifte, og hvilke naboplanter der passer godt ind i en sådan plan.

Med venlig hilsen
Anders Adams, december 2010

Svar

Sædskifte er et meget komplekst område, og der er i virkeligheden ikke noget, som hedder det bedste sædskifte. Der er en grundregel med, at der skal gå minimum 6 år mellem at de forskellige plantefamilier dyrkes igen på samme jordstykke, så man undgår jordtræthed og opformering af skadedyr og plantesygdomme, da mange af disse er knyttet til arter i samme plantefamilie. De 6 år kan dog for nogle arter afviges, hvis man sørger for stor mangfoldighed.

Dette grundlæggende princip forsøger man at få til at gå op i en højere enhed med de grønsager og mængder, som man har lyst til at dyrke i sin køkkenhave.

Man kan planlægge et sædskifte med områder med de enkelte grønsagsarter, f.eks. et bed kun med porrer og et andet kun med gulerødder, eller man kan lave blandingsafgrøde ved at sætte rækker skiftevis med porrer og gulerødder, som er gode naboplanter. Der er fordele ved at lave blandingskultur, men også ulemper. Set i forhold til gulerødder skal man overdække et dobbelt så stort areal med insektnet, hvis man vil være sikker på, at gulerødderne er uden larveangreb. Der er således også en række praktiske forhold, som spiller ind ved planlægningen af et sædskifte. Og det bliver yderligere komplekst at planlægge et sædskifte, hvis man dyrker mere end en afgrøde pr. bed pr. år og arbejder med overvintrende afgrøder. Desuden skal brug af grøngødningsplanter også helst indgå i et sædskifte.

Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål kort, men vil opfordre dig til at læse en artikel om sædskifte, som jeg lige har skrevet til det kommende januarnummer af vores tidsskrift Praktisk Økologi. Den er på 6 sider og er illustreret med sædskifteplaner. Men husk, at sædskifteplaner kun er til inspiration. Man skal lave sit eget sædskifte ud fra netop de grønsager, man ønsker at dyrke.

Hvis du er medlem, kommer bladet i januar, men ellers finder du Praktisk Økologi på de fleste biblioteker. Du kan selvfølgelig også vælge at blive medlem, eller du kan kontakte vores sekretariat og bestille det omtalte nummer hos vores sekretær.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Sædskifte > Hvordan laver man det bedste sædskifte?