Hvordan kan jeg passe tomatillo ind i sædskiftet?

Sidste sommer havde jeg mange gule tomater på friland, men de blev smittet af kartoffelskimmel, fordi de stod for tæt på kartoffel. Derimod skete der intet med tomatillo, der stod ligeså tæt på.

Derfor spørger jeg: Er tomatillo af ikke i familie med almindelig tomat? Og kan jeg godt sætte kartofler året efter tomatillo?

Jeg går ud fra, at det ikke er godt at sætte kartofler efter de gule tomater, der fik skimmel.

Med venlig hilsen
Clara Andersen, marts 2003

Svar

På Havenyt.dk er der en artikel om tomatillo. Heraf fremgår det, at tomatillo tilhører natskyggefamilien, og dens latinske navn er Physalis ixocarpa[/link]. Den er i familie med jødekirsebær og ananaskirsebær.

Man bør i sit sædskifte ikke have samme plantefamilie efter hinanden, og både tomatillo, kartofler og tomat hører til natskyggefamilien. Denne regel bør du så vidt mulig overholde for at minimere sygdomme og skadedyr. Du skal helst have 4 år imellem, at du dyrker den samme plantefamilie på samme stykke jord.

Du har ret i, tomatillo ikke angribes af kartoffelskimmel – det gør peber heller ikke. Hvis man isoleret set kun ser på denne sygdom, kan du godt sætte kartofler efter tomatillo. Det gælder isoleret set også kartofler efter gule tomater, da skimmelsporerne overvintrer i kartoflerne. Derimod skal du bestemt undgå tomater efter kartofler. Men jeg vil bestemt ikke anbefale, at du ikke bruger et fornuftigt sædskifte, da. Læs mere om sædskifte i artiklen Mangfoldighed eller monokultur.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Sædskifte > Hvordan kan jeg passe tomatillo ind i sædskiftet?