Hvordan bekæmper jeg øresnudebiller?

Jeg har en opstammet citrusplante, som nu er ved at blive ædt op af øresnudebiller. Hvad kan jeg gøre, jeg er jo ikke meget for at skulle smide mit træ ud. Citrustræet står i en uopvarmet udestue året rundt.

Jeg har forsøgt at spule dem med koldt vand, jeg har prøvet vand med brun sæbe, jeg har prøvet med hvidløg og intet hjælper, så derfor håber jeg på at I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Lis Rasmussen, oktober 2007

Svar

En vigtig forudsætning for at kunne bekæmpe et skadedyrsangreb er at vide noget om skadedyret. Du kan læse om øresnudebillens livscyclus, og hvordan du forebygger og bekæmper den i artiklen Øresnudebiller. Når planten er angrebet, bruger man nematoder til bekæmpelse. Du kan spørge leverandøren, hvornår det er effektivt at bekæmpe dem indendørs.

Vær opmærksom på, at øresnudebillerne kan være på andre planter, under fliser osv., og de hvide larver kan være i jorden i andre potter.

Tilbage er spørgsmålet, om det er bedst at bruge penge på et nyt citrustræ eller på nematoder. Det afhænger jo bl.a. af træets størrelse og tilstand.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg øresnudebiller?