Er der nye tiltag mod dræbersnegle på vej?

Det er så fint med alt det forår og forberedelse af køkkenhave. Man skal glæde sig til salat og gourgetter etc., men har I taget højde for dræbersneglene? De åd min salat, mine gourgetteplanter etc. Jeg glæder mig slet ikke til haveåret i år. Må gå morgen og aften og samle snegle ind for bare at beskytte min have lidt. Er der nogle eksperter, der er ved at finde på noget? Hvad siger regeringen?

Med venlig hilsen
Hanne Wheadon, februar 2008

Svar

Dræbersnegle kan godt tage humøret fra plagede haveejere, men måske bliver det ikke lige så slemt i år i din have. Jeg har hørt fra flere haveejere, hvor problemet sidste år var mindre end de foregående år. Du kan jo også vælge at sætte et sneglehegn op rundt om de spiselige afgrøder og så få gjort det område sneglefrit.

Jeg har ikke hørt om noget nyt, som virkelig gør en forskel. Det meste er nye typer ølfælder, som påståes at være mere effektive. Dem vil vi afprøve et par af, når det bliver snegletid igen. Men mange synes, at ølfælder er for ulækker en affære og foretrækker at hakke/klippe sneglene over.

Det bedste du kan gøre er nok at få gjort nabohavernes beboere aktive i bekæmpelse/indsamling af dræbersnegle, så I er mange om at bekæmpe. Det er vigtigt, at I kommer i gang lige så snart, at sneglene begynder at røre på sig. Jo flere små og jo tidligere I indsamler, jo færre er der til at opformere sig.

Netop angående aktive snegle, så har jeg fået den her mail i dag (12.02.08) fra en modtager af vores nyhedsbrev:

Måske var det en god idé at få spredt budskabet om at sneglene er aktive allerede nu. I forbindelse med omlægning af mine højbede har jeg set masser at snegle på »indersiden« af de brædder, der indhegner mine urtebede. Det var hvad jeg ville forvente, men det der skræmmer mig er, at når jeg vender den rene, tørre side af brædderne nedad en nats tid, så er der 15–20 små snegle under brættet dagen efter. Altså snegle der bevæger sig allerede i februar.

Så måske er det allerede nu, at du skal have etableret et Stopsneglene-netværk.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er der nye tiltag mod dræbersnegle på vej?