Kan det betale sig at »drukne« gulerodsfluens larver?

Vi har gennem mange år dyrket vores have økologisk – bl.a. ved hjælp og råd fra jeres blad Praktisk Økologi for mange år siden.

Nu har vi et spørgsmål: Der har været skrevet i avisen et sted, at man kunne afhjælpe problemer med larver, der vinteren igennem åd af gulerødderne, ved at gulerødderne inden de blev kulet ned, blev lagt i vand natten over (i en lukket tønde).

Vi har prøvet det nogle år og er ikke helt enige om resultatet. Kender I rådet – og hvordan vil I vurdere det?

Med venlig hilsen
Vagn Hougaard Sørensen, oktober 2002

Svar

Det er svært for mig at svare relevant, fordi du ikke skriver, hvad det er for problemer, du har. Vi har i mange år brugt at lægge de nyhøstede gulerødder i en balje med vand en nat over og har været tilfredse med virkningen: Der er ingen levende orm i gulerødderne bagefter, og ofte ser man døde orm i vandet, når man hælder det fra. Det er selvfølgelig vigtigt, at alle gulerødder er dækket af vand (der er ingen grund til, at gøre det i en lukket tønde), og at de ikke er våde, når de »kules ned«. Vi spreder dem ud på græsplænen en dag eller to, og vi »kuler« dem ved at lægge dem i kasser med sand eller spagnum.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan det betale sig at »drukne« gulerodsfluens larver?