Hvorfor kommer der kun få ærter op igen i år?

Jeg har lagt 150 ærtefrø i jorden, som er opblødt i vand forinden, og efter såning er blevet dækket med fiberdug. Ca. 15 af dem står nu som fine små planter, og jeg har fundet 3 stængler uden blade. Resten er sporløst forsvundet. Jeg har gravet forsigtigt i jorden, hvor frøene er lagt, og har hverken funder frø eller noget andet, bortset fra et par regnorme.

Sidste år skete nøjagtig det samme – dog i et andet bed. Foregående år har jeg ikke haft problemer med at få mine ærter i vækst. Jeg har vekseldrift i køkkenhaven, og bedene har været dyrket i 8 år. Sidste år var der dild, rødbeder og skorzonerrødder i bedet, uden skadedyrsangreb, hvor jeg har sat ærter i år. Hvem eller hvad tager mine ærter – og kan jeg gøre noget, så jeg ikke får samme oplevelse til næste år?

Med venlig hilsen
Ingeborg Zachariassen, maj 2008

Svar

Normalt er det duer, der har været på spil, når man ikke kan finde spor af ødelagte ikke spirede frø eller svampeangrebne kimplanter, som ikke er kommet op. Men det kan det jo ikke være, når du har haft dækket med fiberdug.

Jeg vil tro, at mus også kan finde ærterne – de kan i hvert fald finde majsfrø i urtepotter i drivhuset, hvis de står på jorden. Der skal jo ikke megen åbning til for at mus kan smutte ind. Prøv at så en ny række og læg ærterne i 5 cm dybde i stedet for de 3 cm, som der står bag på de fleste frøposer med ærtefrø.

Selvfølgelig skal man altid overveje frøene og spiringen, også selv om du ikke kan finde spor af dem i jorden. Det er i øvrigt svært at finde frø, der ikke er spiret, i jorden. Ærter vil dog normalt ikke spire så dårligt, så du må overveje din udblødning og fugtforholdene i jorden under spiringen. Måske kan du have udblødt ærterne for meget, så de skiller ad, eller spirerne er så store, at de beskadiges under lægning og tildækning. 12–15 timer er passende til, at ærterne når at opsuge nok væde inden lægning. Det har været meget tørt her i maj, men hvis du har vandet godt i rækkerne inden såning, så burde de være kommet op.

En anden mulighed er at de er blevet angrebet af smelderlarver eller bønnefluens larve. Smelderlarver optræder især som et problem de første 4 år efter at man har gravet en gammel græsplæne op.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor kommer der kun få ærter op igen i år?