Er det en god ide at bruge malathion mod uldlus på hassel?

Jeg har 7 hasselbuske, hvoraf den ene er ca. 6 meter høj og bred. Alle buskene er nu angrebet af, hvad planteskolen kalder uldlus, og bladene falder af, som om det er efterår. Bladene er ikke visne, men på undersiden fyldt med nogle ca. ½ mm store hvide dyr, som bevæger sig. Jeg er rådet til at bruge malathion, men ikke før solen er gået ned, eller det er gråvejr. Jeg håber, at Havenyt kan hjælpe mig, inden mine hasselbuske helt har mistet løvet/livet.

Med venlig hilsen
Poul Wehnert, juni 2008

Svar

Det er forståeligt, at rådgiveren foreskriver udbringning af giftmidlet malathion efter solnedgang eller i gråvejr. Det er nemlig en alvorlig gift, og den vil med sikkerhed dræbe eventuelle honningbier. Desuden vil uforsigtig omgang med stoffet være sundhedsfarlig for haveejeren, især da stoffet omsættes i kroppen til et andet stof, malaoxon, som er giftigt i større mængder.

Endelig er der den indvending, at uldlusene ikke er lette at ramme med stoffer som malathion, for deres »uld« er i virkeligheden vokstråde, der beskytter dem mod kontakt med giftene.

Derfor er det bedste råd at skære hasselbuskene ned til roden i løbet af efteråret. Når de nye skud bryder frem til næste forår skal de overvåges nøje, og hvis der dukker uldlus op, skal skuddene straks behandles med en koncentreret sæbeopløsning, som derefter spules af planten. Det er et voldsomt indgreb, men det er uovervejet brug af gift også. For den her nævnte metode taler, at den er helt ugiftig for miljø og mennesker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det en god ide at bruge malathion mod uldlus på hassel?