Hvad der det for en grøn larve med pletter?

Vi har mødt sådanne nogen laver i vores have, men ved ikke hvad de hedder, og hvorfor de er her…

Den grønne larve. Foto: Susanne

Med venlig hilsen
Susanne, august 2008

Svar

Jeg her ret let ved at svare på dit spørgsmål, for du er ikke den eneste haveejer, som har set den. På Havelyst.dk har der lige været et dagbogsindlæg med et foto, og her var der en af de andre, som kunne fortælle, at det var en dueurtsværmer. Den var set på gnaskende på en vinplante. (Jeg kan ikke linke til debatten, da man skal være medlem af Landsforeningen Praktisk Økologi for at kunne deltage i havenetværket Havelyst.dk).

Dueurtsværmer, Deilephila elpenor, kaldes på tysk Mittlerer Weinschwärmer, og netop vin skulle være en af larvens foderplanter. Måske er det en art, som vi vil komme til at se mere til i fremtiden, for der er både etableret vinmarker rundt om, og der er efterhånden plantet vin i rigtig mange haver.

Du kan se mere om arten på Fugle og Natur – her er også link til et billedgalleri med arten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad der det for en grøn larve med pletter?