Hvilke klatreplanter uden hæfterødder egner sig til en nordvendt mur?

Vi vil gerne have en klatreplante til at gro op ad vores nordmur, hvor der kun er ganske lidt sol om morgenen om sommeren. Da vores hus er pudset og malet, vil det være fint, hvis planten kan tåle at blive skåret helt ned en gang i mellem (når huset skal males), og så skal den helst ikke have hæfterødder. Vi har fejlagtigt plantet en klatrehortensia, men den ødelægger malingen med sine hæfterødder. Er er mon nogen klatreplanter, der kan opfylde alle disse krav?

Med venlig hilsen
Anne Marie Jørgensen, november 2002

Svar

Der er enkelte klatreplanter, som klarer sig glimrende i skygge – f.eks vedbend, Hedera helix og storbladet vedbend, Hedera hibernica, men de klatrer ved hæfterødder, så de kan ikke bruges hos jer. De planter, der så kan bruges kræver at I bygger et espalier eller at der sættes tråde op. Et par voldsomme er arkitektens trøst, Fallopia baldschuanica og skovranke, Clematis vitalba. De blomstrer finest hvor der er lidt sol, men kan godt klare sig i skygge. Flere af de småblomstrede clematis kan også klare skyggen, men vil så blomstre mindre – f.eks. Clematis macropetala (blå) og Clematis tangutica (gul). Der findes også klatrende sommerblomster, men de fleste af dem kræver også fuld sol. Enkelte kan dog klare en del skygge, selv om det betyder nedsat blomstring – f.eks. klokkeranke, Cobaea Scandens.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilke klatreplanter uden hæfterødder egner sig til en nordvendt mur?