Kan nematoder løse problemet med nøddesnudebiller?

Vi har nogle store nøddebuske, som normalt giver stort udbytte. De seneste 2 år har vi været plaget af angreb af nøddesnudebiller i stort omfang. Vi har bearbejdet jorden, uden at angrebet er blevet synderligt mindre.

Jeg har læst. at man kan udvande nematoder til at bekæmpe angrebet. Nu til spørgsmålet. hvor kan jeg købe disse, og hvornår på året har det størst effekt at vande med nematoder? Vil det være tilstrækkeligt at vande rundt om buskene i en cirkel på ca.1 meter, eller skal jeg vande overalt hvor nødderne falder?

Med venlig hilsen
Margit Borg-Jensen, januar 2009

Svar

Det er rigtig ærgerligt ikke at få lov til selv at spise sine hasselnødder. Angreb varierer rigtig meget fra år til år. Og som I kan læse i artiklen Nøddesnudebille, så kan der gå flere år, førend larverne udvikles til voksne individer, og det gør ikke bekæmpelsen lettere.

I skriver, at I har bekæmpet ved at bearbejde jorden, men uden synlig effekt. Det skulle give en effekt, men kræver stadig løsning hen over vinteren. Men nøddesnudebillens larver og pupper kan man finde helt nede i 20–30 cm dybde, og i den dybde kan man ikke behandle jorden uden at beskadige rodnettet.

Det er rigtigt, at der i ovennævnte artikel står, at man kan bruge rovnematoder. Den nematodeart, som kan være aktuel til bekæmpelse er Heterorhabditis megidis, der bruges mod øresnudebiller. Nematoderne reproducerer sig selv indeni snudebillernes larver. De lever i symbiose med bakterien Xenorhabdus spp., som de frigiver inde i larverne, og som medfører at larven dør efter 1–2 dage. Nematoderne er følsomme for UV lys, og derfor er det meget vigtig, at de vandes effektivt ned i jorden, og at man følger brugsanvisningen nøje. Larverne kan man givet finde i hele området, hvor der falder nødder ned. Men spørgsmålet er, om nematoderne er effektive i praksis.

Jeg har derfor spurgt firmaet Borregaard Bioplant om deres viden om biologisk bekæmpelse af nøddesnudebillen. De har undersøgt forskning på området og deres konsulent Lars Stubsgaard har følgende kommentar til muligheden for at bruge nematoder mod nøddesnudebillen i praksis:

En af vore tyske kollegaer har været med til at undersøge effekten af insektparasitiske nematoder mod larver af nøddesnudebiller. Det er lidt blandede resultater (se boksen nedenfor); det var svært at se direkte effekt på larverne ved ½ mio. nematoder/kvm., men til gengæld var der tydeligt færre voksne nøddesnudebiller i de behandlede parceller de efterfølgende år.

Bedst egnede nematodeart var Heterorhabditis bacteriophora – der sælges mod øresnudebillelarver. I sådan en portion er der nok til 10–20 kvm. Har man mange træer skal man nok have fat i en større professionel pakning.

I Bovien’s gamle og fantastiske »Haveplanternes Skadedyr« skriver han, at æglægning først starter i juli. Desuden at de fleste larver i efteråret lader sig falde til jorden, inden nødden falder ned, men at mange larver er fundet i nødderne helt hen i september. Larven går ret langt ned i jorden – 20–30cm. Alt sammen ting der gør det lidt svært at anbefale behandling. Hvis der er nogen, der er villige til at forsøge, vil jeg dog tro, at man skulle behandle i midten af august, hvor der er god temperatur. Muligvis vil nematoderne kunne få fat i nogle af de første larver, eller larver fra sidste år, og opformere sig i jorden. Temperaturen skal minimum være 12–13° C, for at de kan virke.

Vi får muligvis senere registreret nogle arter af insektparasitiske svampe, der kan bruges. Men det er usikkert, hvor længe, der går, da de først skal registreres i EU og siden i Danmark.

Control of the hazelnut borer, Curculio nucum, with ntomopathogenic nematodes

Abstract:

One of the most important insect pests for hazelnuts is the weevil, Curculio nucum. In laboratory trials using the sandy loam from the hazelnut orchard, three nematodes species, Steinernema carpocapsae, S. feltiae and H. bacteriophora were applied to larvae collected in August 2002 in Cancon, France. The first assessment revealed 76%, 33% and 23% mortality 7 days after treatment with 100 infective juveniles/larvae of the three species, respectively.

In a second experiment the S. feltiae that had propagated in the infected weevils were used and caused 88% mortality at a rate of 100 infective juveniles/larvae. A further trial was made in June 2004 with larvae from the same location using H. indica at rates of 5, 10 and 50 infective juveniles per cm2. Larval mortality was >60% for all the doses tested. In field trials with artificially infected soil in buried buckets in hazelnut orchards, the mortality was 41, 65 and 75% in after applying S. feltiae, H. indica and H. bacteriophora, respectively, at a rate of 2.2 million/m2, whereas 14% died in the untreated control. When repeating the experiment in 2004 with a dose of 0.5 million/m2 larval mortality was not significantly different from the untreated control. Most larvae were found at a depth of 20 to 30 cm in the soil columns but some larvae were found down to 40 cm. Only 5% of the larvae were at 0 to 10 cm depth. All the nematodes applied did establish on the trial site as shown by baiting the soil with wax-moth larvae one year after treatment. However, most bait insect were infected in plots treated with H. bacteriophora which indicates the superior persistence of this species compared to S. feltiae and H. indica. The emergence of beetles two years after nematode treatment was significantly lower in the plots treated with H. bacteriophora or S. feltiae, while no difference to the untreated control was found in plots treated with H. indica. It is concluded that H. bacteriophora is the most promising candidate for controlling the hazelnut weevil pest to its good persistence and efficacy.

Arne Peters. e-nema GmbH, 24223 Raisdorf, Germany

Jean-Paul Sarraquigne. Association Nationale des Producteurs de Noisette (ANPN), 47290 Cancon, France

Bernard Blum. Agrometrix 4009 Basel, Switzerland

Stefan Kuske. Agroscope, FAW Wädenswil, 8820 Wädenswil, Switzerland

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan nematoder løse problemet med nøddesnudebiller?