Kan man plante nåletræer mod iberiske snegle?

Jeg bor ved Viby på Midtsjælland, og det har været muligt i de sidste 4–5 år at følge »indvandringen« af dræbersnegle ned ad Viby Ådal, hvor der må siges at være dejlig fugtigt på engarealerne langs åen – året rundt. Det har vist sig, at engene er de rene udklækningsanstalter for disse uvelkomne dyr, der fra landbrugets græsmarker og grundejerforeningers åbne fællesarealer spreder sig til nabolagets
marker og urtehaver.

Hver morgen og aften har haveejere her omkring travlt med at opsamle dræbersnegle – optil halvtreds-tres stykker pr. dag pr. matrikkel. Da der er noget utiltalende ved anvendelse af giftstoffer, der er tilbøjelige til at dukke op i drikkevandet tre-fire decenier senere, burde der kunne gå an at ty til noget mere »naturligt« – som ikke gør danskerne ganske krumryggede!

Det er kommet mig for øre, at dræbersnegle ikke holder af nåleskove – fyr og gran – hvilket kunne friste til at lade vådområdene langs åerne tilplante med nåletræer – hvis det har sin rigtighed, at dæbersneglen helst undgår den slags vegetation. I såfald vil det være en god idé at plante bælter af fyr og gran på engene langs vore åer. Det vil tillige skabe levesteder for andre dyr – eksempelvis snegleædende pindsvin.

Spørgsmålet er blot – passer det, at dræbersnegle ikke kan lide nåletræer? Jeg ser frem til at modtage et bejaende svar…

Med venlig hilsen
Jan Thoresen, marts 2009

Svar

Det lyder jo besnærende let: Bare plant gran og fyr i bælter, der er brede nok, så har vi spærret for sneglene. Desværre er naturen mere kompliceret end som så.

Årsagssammenhængen mellem nåletræer og udeblevne iberiske snegle mangler nemlig et væsentligt mellemled, som består i, at nåletræerne trives bedst på tørre, sandede jorde. Det er de samme jorde, som denne snegleart helst undgår, og derfor passer det, at der – næsten – ikke er iberiske snegle i nåleskove. Men det er med andre ord miljøet og ikke træbestanden, der holder sneglene på afstand.

Derfor dur forslaget næppe i Viby Ådal. Desværre, må man sige, for det havde jo været herligt med en egentlig, biologisk forebyggelse…

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan man plante nåletræer mod iberiske snegle?