Hvorfor taber min kristtorn bladene?

Min ellers fyldige, mørkegrønne kristtjørn ligner en noget amputeret plante, med sparsomme gule og plettede blade – som den i øvrigt smider hundreder af hver dag her i maj! Enkelte steder ser det ud som om der er larvespor ell.lign. på de gule blade. Hvad kan der være galt og hvad gør jeg?

Kristtorn taber bladene

Kristtorn med gule og plettede blade, som falder af. Foto: Nicoline Sif Møller

Med venlig hilsen
Nicoline Sif Møller, maj 2009

Svar

Det ser ud til at din busk har fået kristtornminerfluer. Det starter med runde pletter, som først er gulbrune og senere sorte. Fluerne lægger æg i bladet, laverne som derefter kommer spiser sig gennem bladet under bladets overhud og danner derved tydelige gange. Bladene falder af og efterhånden resulterer det i endnu større bladfald, da de nedfaldne blade udskiller ætylen, som får blademne til at løsne sig.

Det vigtigste man kan gøre er, at fjerne de nedfaldne blade, og skære angrebne dele væk. Er der meget kraftige angreb gennem flere år, må man fjerne busken. Forebyggelsen sker ved at plante så mangfoldigt som muligt, så der kan komme nyttedyr der kan gå til angreb på fluerne. Det er både fugle, edderkopper og rovinsekter.

Man kan læse mere herom i artiklen Kristtornminerfluer

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor taber min kristtorn bladene?