Hvem spiser vores løvemund og lavendler?

Min kæreste og jeg bor i et nybyggerkvarter og vores have er ganske nyanlagt. Vi har åbne marker omkring det meste af haven.

I to af bedene ud mod markerne, har vi plantet bl.a. lavendler og løvemund. I over en måned har der været »nogen« i disse planter. Der er »gravet« op omkring rødderne og stilkene nippet af også helt nede ved rødderne. Det går værst ud over lavendlerne.

Kan I hjælpe os med at finde ud af hvilke dyr der går i vores bede? Vi tænker selv fasaner og råger, nogen siger solsorte. Men det er jo ikke i alle bedene i haven. Kun dem op mod markerne.

Med venlig hilsen
Erling og Jeanette, juni 2009

Svar

Ud mod en mark er man som haveejer altid i risiko for at få besøg af fasaner, harer og rådyr. Lavendel skulle dog være en af de få planter, som rådyr ikke er så interesseret i. Hvis der står roser i bedet, og disse ikke er spist, så er det ikke rådyr.

Hvis I trækker en snor ud mod marken i ca. 17–20 cm højde, så vil fasanerne vende om, når de støder brystet mod den. De kan selvfølgelig flyve ind i haven og »angribe« derfra, men de vil antagelig lande ude på marken og gå ind i bedene. Med de plejer kun at spise af bladene.

Solsorte og råger er også et godt bud – de leder efter larver i jorden. Hvis I i forbindelse med tørt vejr har vandet de antagelig nyplantede planter, så er det bedste sted at lede efter regnorme og snegle i fugtig jord under de vandede planter. Så kommer planterødder og stilke jo i vejen. Solsorte kan hive planter op af potter, hvis de er på jagt efter føde. Stop evt. vanding. I stedet for kan I prøve at lægge jorddække ind omkring planterne, f.eks. flis, så det bliver sværere at komme ned til rødderne.

I er næsten nødt til at forsøge at se jer til synderne. Hvis I har et videokamera, kan I jo følge tidens trend med videoovervågning og se, om I kan finde forbryderen – eller forbryderne, måske er der flere på spil.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvem spiser vores løvemund og lavendler?