Hvilket skadedyr er årsag til orm i sødkirsebær?

Jeg har et sødkirsebærtræ, der i år for første gang var fyldt med dejlige store lækre bær. Det viste sig dog hurtigt, at der var orm i mange af bærrerne. En lille hvid orm, der opholdt sig i kødet omkring kernen. Det var ikke muligt at se, at der var orm i bærret.

Træet er ca. 3 år gammelt er sundt og rask, og stort set ingen af bladene var angrebet af skadedyr. Træet er af sorten Lapins. Hvilket skadedyr er der tale om og hvad kan vi gøre.

Vi har et stort gammelt kirsebærtræ der bærer mange mørke bær. I disse bær har vi ikke konstateret orm i bærrene.

Med venlig hilsen
Erling Holm, august 2009

Svar

Der er tale om larverne af kirsebærfluen, Rhagoletis cerasi, som anses for at være en sjælden skadegører.

Da den også kan angribe frugterne hos Tatarisk Gedeblad, Lonicera tatarica og Dunet Gedeblad Lonicera xylosteum, kan den blive en plage, hvor der er mange af disse to arter i nærheden. Dem bør man altså se at få fjernet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilket skadedyr er årsag til orm i sødkirsebær?