Dør dræbersneglene af de kolde nætter?

Dør dræbesneglerne, når det er så koldt om natten?

Med venlig hilsen
Jurate Christensen, december 2009

Svar

Nej dræbersneglene dør ikke, fordi det er koldt om natten, men jo koldere det er og jo længere perioder det er koldt, jo større er chancen for, at sneglene tager skade og dør.

Mange snegle vil have fundet sikkert skjul for vinterkulden, men en vinterperiode, som vi har nu, vil givet tage livet af mange snegle, så bestanden bliver begrænset. Det er jo et godt udgangspunkt for næste års køkkenhaver, men om sneglen bliver et probelm i 2010, vil også afhænge af hvor gode betingelser sneglene, som overlever vinteren, får i løbet af foråret. Får vi et lunt og fugtigt forår, kan de snegle, der er overlevet vinteren, godt nå at opformere sig og blive et problem i 2010, mens et koldt og tørt forår vil begrænse sneglene yderligere.

Stine Slotsbo ved Århus Universitet forsker i dræbersneglens fysiologi, bl.a.kuldetolerance, se artikel om dette emne her: Dræbersnegle fryser ihjel.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Dør dræbersneglene af de kolde nætter?