Hvad gør jeg ved larver i lammeørets blade?

Mine lammeører får nogle puppelignende genstande bag på bladene, og piller man dem af, er der små laver inden i. Hvad gør jeg for at fjerne dem. Lammeørenes blade bliver rigtigt grimme.

Med venlig hilsen
Tina Christensen, maj 2010

Svar

Det lyder, som om det må være én eller anden galledannende myg eller hveps, der har været på spil. Det eneste, man kan gøre under haveforhold, er at pille bladene af (de er grimme alligevel). Planterne vil danne nye blade helt frem til sankthans, og insekterne er givetvis færdige med at lægge æg, så de nye blade vil blive helt anderledes kønne at se på.

Hvis man ikke ved, hvordan galler ser ud, kan man her se et billede af galler på et blad fremkaldt af filtgalmider

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved larver i lammeørets blade?