Er vi nødt til at hegne haven ind mod rådyr?

Vi har 2 yngre rådyr i vores have, som æder ALT. Er der nogle simple råd? Eller skal haven hegnes ind?

Med venlig hilsen
Lars Omme, december 2010

Svar

Rådyr var for bare 10 år siden kun et problem i haver, som lå tæt på skove, hvor de holdt til. Men i øjeblikket kommer der år for år flere rådyr ude i det åbne land, hvor de er til stor gene for både landbruget og haveejerne. Det er kun landmændene, som har jagtretten og -mulighederne, som kan gøre noget ved problemet, og jægere har jo grundlæggende den holdning, at man ikke skal udrydde hele bestanden, men kun tage et antal dyr ud hvert år, så der opretholdes en grundstamme. Og det er jo sympatisk nok.

Tilbage står haveejerne med et stort problem. Haverne er det sted, som ligner skovene mest ude i det åbne land. Her er masser af kviste og grene samt stauder og dejlige grønsager, de kan æde og græsse på.

Jeres oplevelse af, at de æder alt, kan jeg godt nikke genkendende til. Sidste vinter åd rådyrene alle mine kål i min grønsagsmark på trods af, at jeg havde dækket med grønt jordbærnet. Det havde jeg ellers god erfaring med til dækning af jordbær hele året og kål om sommeren, når de begyndte at æde af de unge kålplanter. Den overvintrende spinat måtte også dækkes.

Min have rundt om huset er omgivet af lavt hegn og 1,5 til 2 m høje hække, og det er jeg taknemlig for. Rådyrene er så tæt på som i nabohavens æblehave lige på den anden side af en to meter høj hasselhæk.

Hvis man bor i et område med rådyr, og vil have haven for sig selv, er der ikke andet at gøre end at hegne den ind. Og her er det et hegn på minimum 1,8 m, der skal rejses. Hække kan være lidt lavere, for de har også en bredde, som gør det vanskeligere at springe over det. Det er en god ide at vælge et vildthegn, som har mindre afstand i nettet i bunden, så harer ikke kan komme ind og lave skade på frugttræerne.

Men der er masser af mennesker, som vælger at dele deres have med rådyr, og som har fundet metoder, som gør en sameksistens mulig. De virker dog ikke i alle haver, og i vintre, hvor jorden er dækket af sne, og det er svært for rådyr og harer at finde føde, så vil man i en åben have med rådyr ikke kunne undgå skader på træer og buske.

I kan læse mere om at leve med rådyr i haven i artiklen Rådyr i haven. Her er bl.a. plantelister med planter, som rådyr ikke er så vilde med.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er vi nødt til at hegne haven ind mod rådyr?