Er det tusindben, som er i vores jordbær?

Et tusindben på et jordbær

Her kan man se et af de mange tusindben med røde prikker. Foto: Erik F. Rønnebech

Appetiten til at spise jordbær er ikke for god, efter at jeg har opdaget nogle trådlignende tusindben med røde prikker og antenner i den ene ende, der tilsyneladende kravler ud af jordbærrene et stykke tid efter, at de er plukket.

Det ligefrem vrimler med dem efter et stykke tid, selv om bærrene er grundigt skyllede.

Hvad er det for »bæster«, og hvordan bekæmpes de.

Tusindben i jordbær

Det vrimler med tusindben i jordbærrene, selv når de er skyllet. Foto: Erik F. Rønnebech

Med venlig hilsen
Erik F. Rønnebech, juni 2011

Svar

De gode fotos viser med al tydelighed, at der er tale om tusindben, her af arten Blaniulus guttulatus. Det er ikke normalt, at disse dyr æder af frugter, så der må være en grund til, at de invaderer jordbærrene. Er der f.eks. lagt delvist omsat kompost eller halm ud mellem planterne? Har der i en periode været meget tørt på stedet? Har man spærret for de naturlige fjender (fugle f.eks.?)?

Bekæmpelsen sker lettest ved at lægge overskårne kartofler ud med skærefladen nedad, sådan at dyrene kan samles hver aften. Har man høns, vil fangsten være et kærkomment fodertilskud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det tusindben, som er i vores jordbær?