Hvad gør jeg ved spind og larver i mine solbær?

Jeg har to efterhånden rimelig store solbærbuske, som i de sidste 3 år har givet dejlige bær.

I år er der også rigtig mange bær på, men der er ligesom kommet spind rundt om bærrene, nogle af dem modner, men så tørrer de helt ind.

Hvad kan årsagen være? Jeg har søgt i bøger og på nettet uden held.

Med venlig hilsen
Lotte Jørgensen, juni 2011

Svar

Her er det et lille møl, stikkelsbærpyraliden, som er på færde. Deres unge larver spinder netop frugterne sammen og gnaver ind i dem. Senere forlader de spindet og forpupper sig i jorden under buskene.

Kuren er derfor at fjerne spind og angrebne bær samt at holde jorden under buskene kultiveret, så pupperne tørrer ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved spind og larver i mine solbær?