Augustmider bider – hvad gør jeg?

Jeg har et spørgsmål vedrørende, hvad man kan gøre for at skille sig af med augustmider i haven.

For tre år siden fik jeg min nuværende have, og hvert år i slutningen af juli og indtil kulden sætter ind, er jeg blevet spist, hver gang jeg bevæger mig ud i haven. Og det er selvfølgelig uholdbart.

Jeg har, efter råd fra vores kommune, prøvet at holde græsset kort og vande hver eneste aften i hele august måned uden resultat. Jeg bliver stadig bidt. Bayergarden står parat til at ‘hjælpe’ os med diverse gift, men jeg vil så nødig skulle begynde at hælde kemikalier ud i min have, selvom de lover at deres produkt Mavrik nok skal hjælpe os af med dem – men hvad mere vil det så ‘hjælpe’ os af med? Og hvilken indvirkning har det på hele faunaen i haven?

Jeg har læst at augustmider er udbredt i Thy, så selvom jeg har en byhave i Bruxelles, er det altså et spørgsmål som også er relevant for danskere i Danmark.

Når jeg går ud i haven, smører jeg mig med lavendelolie, det er der nogle påstår virker afskrækkende på kræene, det virker nu ikke specielt godt. Og så går jeg i bad hver gang jeg har været i haven. Og jeg har salvie og citronmelisse og mynte i haven – det ser heller ikke ud til at skræmme dem.

Jeg håber I kan hjælpe med at finde en økologisk forsvarlig måde at komme krapylet ud af min have.

Med venlig hilsen
Susan Soll, september 2011

Svar

Ved at søge på det videnskabelige navn Neothrombicula autumnalis, fandt jeg frem til:

  1. At der virkelig er tale om mider
  2. At de egentlig helst vil bide katte
  3. At det ikke er alle mennesker, der bliver angrebet. På den tysksprogede side www.katzen-links.de fremgår det, at kokosolie hjælper – altså når skaden er sket.

De gode råd må vel være, at holde græset ekstremt kort, komme af med sin evt. kat og – som de skriver på den nævnte side – at vaske alt tøj straks og ALDRIG at gå i seng uden at være badet først.

I øvrigt ser det desværre ud til, at klimaændringerne bl.a. indebærer, at disse plagsomme dyr vinder frem.

Tilsyneladende er der ingen løsning på at komme miderne til livs ifølge Landwirtschaftskammer Nordrhein-Westfalen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Augustmider bider – hvad gør jeg?