Hvilke skadedyr er det, som ødelægger vores blommer og kirsebær?

Vi har en gammel have med nye og gamle frugttræer. Bl.a. flere blomme- og kirsebærtræer. Men på det ene kirsebærtræ og det ene blommetræ udvikler frugterne sig aldrig – og når man kigger nærmere på dem, er der en lille sort prik i hver nye frugt – det ser ud, som om en larve er flyttet ind. Efter kort tid falder frugterne af. Hvilket skadedyr kan det være der kan overkomme at ødelægge samtlige frugter på træet, og hvad kan vi gøre? De to angrebne træer står langt fra hinanden – i henholdsvis for- og baghave.

Med venlig hilsen
Louise Wolfson, marts 2003

Svar

Det er uden tvivl blommebladhvepse, der er på spil i blommerne. Hver larve kan ødelægge fem blommer, før den falder ned med den sidste af dem og forpupper sig i jorden.

Kuren er altså to ting: Dels at fjerne alle nedfaldne blommer straks, og dels at kultivere eller fræse jorden under træet flere gange gennem efterår og vinter.

Derimod er det et andet dyr, som angriber kirsebærrene, nemlig kirsebær-snudebillen. Her overvintrer de voksne i barkrevner på selve træet, så kuren består i at skrubbe barken grundigt igennem flere gange i løbet af efteråret. Tidligere brugte man hvidtekalk som hjælpemiddel, da det er svagt ætsende, og metoden kan stadig ses i Tyskland og længere sydpå, hvor frugttræer ofte står med hvidtede stammer og grene.

Hvis du ikke er modstander af giftmidler, kan du i stedet vaske barken igennem med insektsæbe, og endelig findes der mere hårdtslående gifte, som også kan anvendes – men det vil jeg afholde mig fra at anbefale.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilke skadedyr er det, som ødelægger vores blommer og kirsebær?