Hvad skyldes det klistrede stads på solbærbuskene?

Mine solbær (sort: Titania) har fået en sygdom, der har fået alle bærrene til at visne væk. Umiddelbart kunne det se ud, som om klaserne er viklet ind i noget hvidt mycelium-agtigt, men det kan vel også være nogle spindemider, der er på spil.

Jeg synes ikke det ligner nogen af de sygdomme, der er billeder af på jeres hjemmeside.

Jeg har set samme problem i andre haver her i maj måned.

Har I noget bud på, hvad det kan være?

Klistret spind på solbærbusken. Foto: Niels Abrahamsen

Med venlig hilsen
Niels Abrahamsen, maj 2012

Svar

Det klistrede spind må pege på mider som problemets årsag. De kan bekæmpes ved udsættelse af rovmider. Bestil dem hos plantehandleren, og vent med at sætte dem ud i buskene, indtil vejret stabilt holder omring 20 grader om dagen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad skyldes det klistrede stads på solbærbuskene?