Hvad gør jeg ved grønne larver på peberplantens blade?

Jeg har fået nogle små grønne larver på mine peberplanter i drivhuset. Der er huller i bladene. Hvad er det og hvad kan jeg gøre ved det?

Peberplantens blade er fulde af huller efter larvegnav, Foto: Anni Bech Nielsen

På bagsiden af bladene kan man finde de små grønlige larver. Foto: Anni Bech Nielsen

Med venlig hilsen
Anni Bech Nielsen, juni 2012

Svar

Sørg først og fremmest for at få samlet alle de larver af, som du kan
finde. Du kan eventuelt lægge dem ud et skyggefuldt sted, hvor fuglene kan
finde dem.

Derefter må du i gang med sæbevandet, hvad enten du nu selv laver det af
brun sæbe og vand, eller du køber den færdige sprøjtesæbe. Kom væsken i en
forstøverflaske og vask planterne grundigt igennem. Glem ikke bladhjørner,
topskud og bladundersider. Tyve minutter senere skal plantene vaskes
igennem på samme måde, men nu med rent vand. Det er for at forhindre
svidninger af planten.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved grønne larver på peberplantens blade?