Jeg har fået flere slags orme i haven – hvad gør jeg?

I løbet af sommeren/efteråret har jeg i mit drivhus, jordbærbed og køkkenhaven fået en del orme. Alle tre steder har fået jord fra genbrugspladserne. Ormene har nu spredt sig til græsplænen i løbet af den sidste måned.

Den første orm, jeg fandt i drivhuset, havde spist bladene på mine peberfrugter, men så umiddelbart ikke ud til at have spist andet. I køkkenhaven tror jeg de har været i mine gulerødder sidst på sæsonen. Kan se hvor de er/har været på grund af de mange lorte der er rundt i hele min baghave (de er lidt pyramide formet).

Den første orm, jeg fandt, var lidt tyk, og der kom grønt ud af den. De andre, jeg fandt i jordbærbedet er tynde, små orme. Ved ikke, om de gør stor skade, men jeg synes, de er trælse, og jeg havde ikke nogen i det gamle drivhus eller haven sidste år. Skal jeg skifte noget af jorden ud, eller kan de muligvis dø i frosten?

Med venlig hilsen
Majken P. Rasmussen, november 2012

Svar

Orme og orme er mange ting. De rigtige orme – som f.eks. regnormene – er leddelte og mangler både øjne og ben. Nogle af disse, er meget lange (op til 35 cm), mens andre, de såkaldte enkytræer, er ganske små (få mm lange). Begge disse grupper er meget nyttige dyr, som lever af at fordøje døde plante- og dyredele. De æder med andre ord ikke af planternes grønne dele.

Andre dyr kaldes dog også orme. Det kan f.eks. være forskellige insektlarver, og nogle af dem kan æde af planterne. Insektlarver er leddelte som de ægte orme, men de har – med undtagelse af mygge- og fluelarver – altid tydelige ben. Man må gå ud fra, at det er de sidste, der har været på færde i din have.

Midlet mod insektlarverne er at give deres naturlige fjender gode livsbetingelser. Så sæt fuglekasser op, plant tornede buske, hvor fuglene er i sikkerhed for katte og andre rovdyr, og lad være med at fjerne den sidste bunke visne grene og planterester. Og husk på, at orme og larver er en del af den levende natur. Hvis haven har en varieret plantebestand og en velplejet jord, vil den uundgåeligt være tiltrækkende for masser af småkravl – deriblandt også de »trælse«.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Jeg har fået flere slags orme i haven – hvad gør jeg?