Kan harer betragtes som skadedyr?

Når harer bider barken af frugttræer, kan man så i dette tilfælde betragte dem som skadedyr?

Med venlig hilsen
Jan Nørregaard, marts 2013

Svar

Alle dyr, som generer mennesket, betegnes som skadedyr. Det vil nok være mere rigtigt at sige, at haren og vi konkurrerer om at udnytte æbletræet. Harens gnav kan ødelægge træet så meget, at det går helt eller delvist ud, og vi får ingen eller færre æbler.

I modsætning til rådyr, så bliver der år for år færre harer, men det er jo en ringe trøst, når de har ædt barken af de små og mindre frugttræer.

Haregnav på grene af frugttræer

Når harerne ikke kan finde anden føde i en streng vinter, kan de gå i gang med at æde barken af især frugtræer. Træet her er ødelagt, da al barken på stammen er gnavet af. Bedste løsning ved mindre træer er at plante nye træer. Ved større træer kan man overveje tilbageskæring Husk at der skal skæres, så nyvæksten kommer på den podede del af træet. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan harer betragtes som skadedyr?