Der er gnavskader på to tempeltræer – hvad gør vi?

Vi har et problem. Vi har ca. 50 gingotræer, vi plantede for 20 år siden, store flotte træer. I søndags opdagede vi, at barken var gnavet af hele vejen rundt nede ved jorden 10 cm oppe og 2–3 cm nede i jorden på 2 af træerne. Vi har muldvarper og mosegrise i området, det har vi ikke haft før. Hvordan stopper vi dem, så det ikke går ud over flere træer. Er der noget, der kan sprayes på barken i jordhøjde eller drysse rundt om hvert træ, uden at træerne tager skade. Det ville være sørgeligt, hvis flere går ud.

Vi håber, at I har et godt råd.

Med venlig hilsen
Birgitte og Hans Börjeson, april 2013

Svar

De beskrevne skader kan skyldes mosegrise. Det kan ikke udelukkes, men når gnavet ikke når længere end end 2–3 cm under jorden, må det nok skyldes markmus. Under alle omstændigheder kan træerne beskyttes ved påsmøring af »hjortetakolie«. Det er et ildelugtende produkt, som smøres på de dele af træer, der er udsat, og som afskrækker både harer, mosegris og mus. Det skal fornys med mellemrum.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Der er gnavskader på to tempeltræer – hvad gør vi?