Larver æder bladene på kvalkved – kan de bekæmpes?

Hvad kan man gøre ved larver i kvalkved? De har snart ædt hele vores hegn.

Med venlig hilsen
Connie Arvedsen, juni 2013

Svar

Der er sandsynligvis tale om spindemøllets larver (de såkaldte »snareorme«), som lever mange sammen i tætte spind. Disse spind gør det umuligt for mejserne at få fat i larverne, ligesom de gør det umuligt at sprøjte effektivt mod dem.

Den bedste kur er besværlig, men effektiv: brug en stiv gadekost til at rive spindene i stykker med, og gør det grundigt, så fuglene får adgang til hele bestanden af larver. Det vil medføre en naturlig bekæmpelse af larverne, inden de forpupper sig. På den måde undgår man også at opformere en bestand, som kan gentage æderiet næste år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Larver æder bladene på kvalkved – kan de bekæmpes?