Hvordan bekæmper jeg larver, som ødelægger mine ferskner?

Jeg har et kæmpe problem med larver, der spiser mine ferskner. De borer et lille rundt hul i ferskenen, og så samler de et blad sammen rundt om ferskenen med noget harpiks lignende klister, de får lavet.

Og de ødelægger nærmest alle mine ferskner i løbet af hele sæsonen, hvilket er rigtig ærgerligt!

Selvom jeg fjerner alle ferskner, der har tegn på, at der er en larve i starten af sæsonen, når fersknerne er 1 cm store, så er der ligeså mange larver igen, når fersknerne som nu er 3–4 cm store.

Kan i hjælpe mig med, hvordan jeg bekæmper dem, så jeg kan få gavn af mit store ferskentræ igen?

Larven er lysegrøn med et sort hoved. Foto: Maja Jespersen

Med venlig hilsen
Maja Jespersen, juni 2013

Svar

Tak for det gode fotografi. Der er næppe nogen tvivl om, at dine ferskner bliver ædt af blommeviklerens larver. Her er problemet, at de voksne viklere er sommerfugle, som altså kan opsøge ferskentræet fra det sted, hvor de bliver udklækket.

Bekæmpelsen skal indledes nu, og den består i at holde jorden under ferskentræet – og alle nærtstående blommetræer – løs og kultiveret hele sommeren igennem. Det vil udtørre de forpuppede larver, sådan at de ikke kan blive til de sommerfugle, som ellers ville lægge æg på dine nye ferskner.

En anden kur består i at fjerne alle – alle! – de små ferskner et år. Gør det, når du ser det første tegn på angreb, og glæd dig over, at selv om du ikke får ferskner det år, så gør larverne det heller ikke. Næste år vil du til gengæld kunne høste masser af ferskner, men husk lige at se efter angreb på blommetræer i din egen og naboernes haver.

Læs mere i artiklen Blommevikler

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg larver, som ødelægger mine ferskner?