Hvorfor vandrer spindemiderne i flok?

Sidst i september tog jeg disse billeder af røde spindemider, der forlader en agurkeplante i en lang, trådformet koloni. Jeg fjernede dem hver gang med et stykke køkkenrullen, men dagen efter var der endnu et par stykker af disse kolonier. I alt har jeg vel set omkring 10–15 stykker på to planter, så der er jo tale om et enormt antal spindemider.

I alle tilfælde »kastede de sig ud« fra det øverste skud på planten, som om det er en indgroet strategi, at de skal så højt op som muligt – hvilket jo egentligt er lidt pudsigt, når de nu tydeligvis er på vej ned!

Er det et almindeligt fænonem jeg har observeret? Jeg har forsøgt at google det, men har ikke haft held til at finde noget, hverken på dansk eller engelsk.

Spindemider på augurk i september

Spindemiderne er i vandring. Foto: Martin Larsen

Spindemider på augurk i september

Spindemiderne er på vej nedad. Foto: Martin Larsen

Spindemider på augurk i september

Spindemiderne vandrer ned i samlet flok. Foto: Martin Larsen

Med venlig hilsen
Martin Larsen, oktober 2013

Svar

Tak for de flotte billeder. Det er ikke noget, jeg har set før, og jeg har ej heller nogensinde hørt tale om fænomenet!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor vandrer spindemiderne i flok?