Lavendler flyttes til ny have – flytter larver med?

Sommerfuglelarve

Larven som æder vores lavendler Foto: Katja

Jeg har sendt et foto af en larve. De har spist alt, hvad de kunne af vores forskellige lavendler. Den spiste først de spæde blomster og dernæst de nye stængler. Den var ca. 10 mm lang og 1–2 mm bred.

Vi skal flytte, og jeg vil gerne grave lavendlerne op og sætte dem i vores kommende have. Jeg er bange for, om de kan overvintre. Det er ærgerligt hvis vi gør os selv en bjørnetjeneste ved at tage dem med til en ny have, hvis vi får den grovædende larve med i købet.

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Katja, november 2013

Svar

Det er ikke let at afgøre, hvilken art larven tilhører, men antallet af gangvorter viser, at der er tale om en sommerfuglelarve. Sandsynligvis vil den (og dens artsfæller) søge i jorden under planterne for at forpuppe sig. Til foråret vil de voksne sommerfugle komme frem, parre sig og lægge æg på egnede fødeplanter.

Denne livscyklus kan let afbrydes, når I nu alligevel skal flytte: Grav planterne op, og ryst al jorden af rødderne. Kontroller, om der skulle være brune pupper mellem rødderne, og fjern dem, hvis de findes. Læg planterne i plasticposer, og bring dem hen til det nye voksested. Plant dem dér, og glæd jer til at se lavendlerne trives og blomstre uden larver.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Lavendler flyttes til ny have – flytter larver med?