Fugle hakker knopper af æbletræ – hvorfor?

I det tidlige forår, for et år siden, købte vi et lille Discovery æbletræ til vores have, som fik mange blomster og små frugter. Vi fortyndede ud i dem, og det gav os 2 flotte æbler sidste efterår.

I år sætter det mange knopper igen, men vores problem er, at havens ellers små søde gråspurve snart har hakket alle knopperne af! Knopperne ligger på jorden omkring træet.

Vi kunne se lidt myrer, og har sprøjtet med myregift, og der er nu ikke flere myrer, men fuglene hakker videre. Jeg kan ikke se bladlus.

Har I en forklaring og et godt forslag til, hvad vi kan gøre?

Med venlig hilsen
Lene Juul, april 2015

Svar

Gråspurve og skovspurve (der ofte forveksles med gråspurve) lever normalt af frø i vinterhalvåret. Om sommeren, når de skal opfostre deres unger tager de også mange insektlarver. Jeg har aldrig oplevet, at de hakker knopperne af træerne, men det kan være, der har været lidt grønne bladlus i træet. De kan være meget vanskelige at se. Myrerne skader ikke træet og de går kun efter lusenes ekskrementer og netop myrernes tilstedeværelse tyder på, at der har været eller er lus.

Foråret kan være en vanskellig tid for de frøædende fugle, fordi havejere går rengøringsamok og fjerner de sidste visne staudetoppe, som stadig kan indeholde lidt frø. Samtidig er udviklingen af sæsonens insekter ikke for alvor kommet i gang. Derfor kan lidt alternativ føde somme tider være nødvendig.

Fodrer du fuglene på nuværende tidspunkt? Jeg oplever faktisk årets største forbrug af mejsebolde i netop disse uger fordi frøene er ved at slippe op og der er for lidt insektlarver på nuværende tidspunkt.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Fugle hakker knopper af æbletræ – hvorfor?