Hvordan kan jeg bekæmpe oldenborre larver?

Hvordan bekæmpes oldenborrelarver – de har invaderet mit højbed. Og der er rigtig mange nu på andet år

Med venlig hilsen
Elisabeth, maj 2015

Svar

Det er svært at undgå, at oldenborre lægger æg i dine højbede. Det eneste, du kan gøre, er at vide, hvordan det voksne insekt ser ud, og så tilintetgøre det, hvis du ser det. Det graver sig lidt ned i jorden for at lægge æggene. Hunnen lægger 25–30 æg af gangen, med 14 dage mellem hver æglægning.

Larverne har en livscyclus på hele fire år. De klækkes 4–6 uger efter æglægningen og vokser til i hele 3 år. Det 4. år kommer det voksne insekt frem i foråret og sørger for næste generation ved at lægge æg.

Når først æggene er lagt, er larverne i jorden længe, så både dem sidste år og i år kan være fra samme æglægning. Du kan gennemgrave jorden i højbedene grundigt, inden du sår og planter – heldigvis er de store og ret lette at få øje på. Larverne æder af planterødderne i bedet. Historisk set har der været så mange for rigtig mange år siden, at det var et problem, og dengang indsamlede man de voksne insekter og gav præmier for indsamlingen. Idag er de sjældne og normalt ikke et problem.

Jeg har fundet mange oldenborrelarver i to af mine kompostbunker her i foråret, så komposten er blevet gennemset ret grundigt for ikke at få dem med i min så- og pottejord. En dag fandt jeg en halv snes stykker i to trillebørfuld kompost.

Se også svaret Hvad hedder de store larver i jorden?.

En anden mulighed er at bekæmpe med nyttedyr. Jeg har spurgt Erik Hansen fra Bioproduction, og han siger således:

///Man kan godt bekæmpe oldeborrelarver med nematoder, ligesom man bruger nematoder mod øresnudebiller og gåsebiller, men de er ikke 100% effektive. Nematoderne kan kun inficere de unge larver, og da de er flere år om udviklingen, er det kun en del af larverne, der dør. Hvis man behandler hvert år, må man kunne få reduceret dem væsentligt. Man skal bruge samme dosis som for øresnudebiller, dvs. 5 million til 10 m².

På Fugleognatur.dk kan du læse mere om Almindelig oldenborre.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Sådan her ser den voksne oldenborre ud. Foto: Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan kan jeg bekæmpe oldenborre larver?