Kan udstrøet kanel i drivhus nedsætte væksten af tomater?

Vi har, som sikkert mange andre, myrer i drivhuset og naturligvis er det også væsner, der skal være her.

Men problemet er, at de skubber sandet op mellem fliserne og dermed undergraver fliserne i drivhuset.

Vi har så prøvet med at drysse med kanel, og det giver jo naturligvis en ‘stram’ duft af kanel i drivhuset. Og da der endnu ikke er kommet blomst på vores tomater og peberfrugter (hvilket er tilfældet hos naboen), er vi kommet til at tænke på, om det kan være den ‘stramme’ duft af kanel, der evt. kan nedsætte væksten af forskellige planter i drivhuset.

Kan der være noget om det? og i givet fald er der så gode råd mod myrerne. Det skal siges, at jeg har læst op til 145 spørgsmål og svar på jeres hjemmeside vedr. myrebekæmpelse, men er ikke kommet mit spørgsmål om ‘kanelduft’ og reel myrebekæmpelse nærmere.

Med venlig hilsen
Bent Marcussen, juni 2015

Svar

Spørgsmålet om kanel påvirker tomat og peberfrugt kan jeg ikke besvare, men jeg ville ikke sprede kanel ud i større mængder – naturlige stoffer er slet ikke harmløse. Den kanel, vi køber, er såkaldt cassiakanel, som indeholder det giftige stof kuramin, som kan give leverskader hos rotter og mennesker med genetisk nedsat leverforbrug. Fødevarestyrelsen har for nylig været ude og advare mod for stort et forbrug af cassiakanel, som ikke er ægte kanel.

Se dette spørgsmål om skovmærke, som også indeholder kuramin Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro?

Hvornår er jeres tomater og peberfrugter sået i forhold til naboens? Såtidspunktet er helt afgørende for første blomst og frugt. Og så er der forskel på sorternes udviklingstid.

Jeg tror ikke, at I kan fordrive myrer med kanel, så længe der er dejlige fliser med sand under. Det er det helt perfekte sted for myrer. Især hvis det også er dejligt tørt og varmt, hvis I dyrker tomater og peberfrugter i kapillærkasser, så jorden under fliserne ikke vandes.

Jeg har taget konsekvensen og lægger kun fliser direkte på havejorden, som i min have er lerholdig muldjord. Det giver næsten ingen myrer under fliserne på friland. I drivhuset vandes jorden, så her er der heller ingen myrer under fliserne, som er lagt direkte på jord.

Men drivhuset er et dejligt sted for myrerne, og de vil forsøge at etablere sig det varmeste og mest tørre sted. Dyrker man i drivhusjorden og holder den godt vandet, så etablerer myrerne sig normalt ikke her, men søger op i krukker og potter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan udstrøet kanel i drivhus nedsætte væksten af tomater?